Uge 2: Differentiabilitet#

Nøglebegreber#

  • Vektor-funktioner af flere variable

  • Retningsafledte

  • Differentiabilitet

  • Jacobi-matricen (eller under tiden blot jacobianten, engelsk: the jacobian (matrix)), Gradientvektoren

  • Kædereglen

  • Hesse-matricen (engelsk: the hessian)

Forberedelse og pensum#


Opgaver – Store Dag#

1: Niveaukurver og retningsafledte for skalar-funktioner#

En funktion \(f:\mathbb{R}^2\rightarrow\mathbb{R}\) er givet ved forskriften

\[\begin{equation*} f(x,y)=x^2+y^2. \end{equation*}\]

Og en anden funktion \(g:\mathbb{R}^2\rightarrow\mathbb{R}\) er givet ved forskriften

\[\begin{equation*} g(x,y)=x^2-4x+y^2. \end{equation*}\]

Spørgsmål a#

Beskriv niveaukurverne givet ved \(f(x,y)=c\) for værdierne \(c\in\{1,2,3,4,5\}\).

Spørgsmål b#

Bestem gradienten af \(f\) i punktet \((1,1)\) og bestem den retningsafledede af \(f\) i punktet \((1,1)\) i den retning der er bestemt af enhedsretningsvektoren \(\pmb{e}=(1,0)\).

Spørgsmål c#

Beskriv niveaukurverne givet ved \(g(x,y)=c\) for værdierne \(c \in\{-3,-2,-1,0,1\}\).

Spørgsmål d#

Bestem gradienten af \(g\) i punktet \((1,2)\) og bestem den retningsafledede af \(g\) i punktet \((1,2)\) i retningen mod Origo \((0,0)\).

2: Jacobianter for forskellige funktioner#

Vi definerer funktioner nedenfor af formen \(\pmb{f}: \mathbb{R}^n \to \mathbb{R}^k\), hvor \(n\) og \(k\) kan aflæses af funktionsforskriften.

Spørgsmål a#

  1. Lad \({f}(x_1, x_2, x_3) = x_1^2x_2 + 2x_3\). Beregn Jacobi-matricen \(J_{f}(\pmb{x})\) og evaluer den i punktet \(\pmb{x} = (1, -1, 3)\). Bekræft at Jacobi-matricen for en skalar-funktion af flere variable kun har én række.

  2. Lad \(\pmb{f}(x) = (3x, x^2, \sin(2x))\). Beregn Jacobi-matricen \(J_{\pmb{f}}(x)\) og evaluer den i punktet \(x = 2\). Bekræft at Jacobi-matricen for en vektor-funktion af én variabel kun har én søjle.

  3. Lad \(\pmb{f}(x_1, x_2) = (x_1^2, -3x_2, 12x_1)\). Beregn Jacobi-matricen \(J_{\pmb{f}}(\pmb{x})\) og evaluer den i punktet \(\pmb{x} = (2, 0)\).

  4. Lad \(\pmb{f}(x_1, x_2, x_3) = (x_2 \sin(x_3), 3x_1x_2 \ln(x_3))\). Beregn Jacobi-matricen \(J_{\pmb{f}}(\pmb{x})\) og evaluer den i punktet \(\pmb{x} = (-1, 3, 2)\).

  5. Lad \(\pmb{f}(x_1, x_2, x_3) = (x_1 e^{x_2}, 3x_2 \sin(x_2), -x_1^2 \ln(x_2 + x_3))\). Beregn Jacobi-matricen \(J_{\pmb{f}}(\pmb{x})\) og evaluer den i punktet \(\pmb{x} = (1, 0, 1)\).

Spørgsmål b#

Alle funktionerne fra forrige spørgsmål er differentiable. Hvordan kan man argumentere for dette? For hvilke af funktionerne kan vi udregne Hesse-matricen? (eng: the hessian). Udregn Hesse-matricen for de af funktionerne hvor Hesse-matricen er defineret.

Spørgsmål c#

Lad \(\pmb{v} = (1,1,1)\). Normaliser vektoren \(\pmb{v}\) og kald denne \(\pmb{e}\). Tjek at \(||\pmb{e}||=1\). Udregn den retningsafledte af skalar-funktionen \({f}(x_1, x_2, x_3) = x_1^2x_2 + 2x_3\) i punktet \(\pmb{x} = (1, -1, 3)\) i retningen \(\pmb{v}\). Udregn bagefter \(J_f(\pmb{x}) \pmb{e}\). Sammenlign med den retningsafledte. Er de ens? I så fald: er det et tilfælde?

3: Beskrivelse af mængder i planen#

Tegn i hvert af de fire nedenstående tilfælde en skitse af den angivne punktmængde \(\,A\,\), det indre \(\,A^{\circ}\,\), randen \(\,\partial A\,\) og afslutningen \(\,\bar{A}\,\). Undersøg endvidere, om \(\,A\,\) er åben, afsluttet eller ingen af delene. Angiv endelig, om \(\,A\,\) er begrænset eller ikke.

  1. \(\{(x,y)\,\vert\, xy\neq 0\}\)

  2. \(\{(x,y)\,\vert\, 0<x<1\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,1\leq y\leq 3\}\)

  3. \(\{(x,y)\,\vert\, y\geq x^2 \,\,\,\mathrm{og}\,\,\,y<2 \}\)

  4. \(\{(x,y)\,\vert\, x^2+y^2-2x+6y\leq 15 \}\)

4: Alle lineære afbildninger fra \(\mathbb{R^n}\) til \(\mathbb{R}\)#

Lad \(L: \mathbb{R}^n \to \mathbb{R}\) være en (vilkårlig) lineær afbildning. Lad \(e = \pmb{e}_1, \pmb{e}_2, \dots, \pmb{e}_n\) være standard-basen for \(\mathbb{R}^n\), og lad \(\beta\) være standard-basen for \(\mathbb{R}\). Husk standard basen fra Matematik 1a. Bemærk da dimensionen af \(\mathbb{R}\) (over \(\mathbb{R}\)) er en, er standard-basen for \(\mathbb{R}\) blot tallet \(1\).

Vis at der eksisterer en søjlevektor \(\pmb{c} \in \mathbb{R}^n\) således at

\[\begin{equation*} L(\pmb{x}) = \pmb{c}^T \pmb{x} = \langle \pmb{x}, \pmb{c} \rangle \end{equation*}\]

hvor \(\langle \cdot, \cdot \rangle\) angiver det sædvanlige indreprodukt på \(\mathbb{R}^n\). (Søjlevektoren er entydigt givet, men det er ikke en del af opgaven at argumentere for dette).

5: Linæere(?) vektor funktioner#

Vi betragter følgende to funktioner:

  1. \(f: \mathbb{R}^{2 \times 2} \to \mathbb{R}^{2 \times 2}, f(X) = C X B\), hvor \(C = \mathrm{diag}(2,1) \in \mathbb{R}^{2 \times 2}\) og \(B = \begin{bmatrix} 1 & 1 \\ 0 & 1 \end{bmatrix}\).

  2. \(g: \mathbb{R}^n \to \mathbb{R}, g(\pmb{x}) = \pmb{x}^T A \pmb{x}\), hvor \(A\) er en \(n \times n\) matrix (og ikke nulmatricen).

Afgør for hver funktion om den er en lineær afbildning. Hvis afbildningen er lineær, find afbildningsmatricen med hensyn til, henholdsvis:

  1. standard-basen \(E=\begin{bmatrix} 1 & 0 \\ 0 & 0 \end{bmatrix}, \begin{bmatrix} 0 & 1 \\ 0 & 0 \end{bmatrix}, \begin{bmatrix} 0 & 0 \\ 1 & 0 \end{bmatrix}, \begin{bmatrix} 0 & 0 \\ 0 & 1 \end{bmatrix}\) i \(\mathbb{R}^{2 \times 2}\). Husk dette eksempel fra Mat1a

  2. standard-basen \(e\) i \(\mathbb{R}^n\). Husk dette result fra Mat1a

6: Kædereglen for en højdefunktion#

Vi betragter en reel funktion af to reelle variable givet ved forskriften

\[\begin{equation*} f(x,y)=\ln(9-x^2-y^2). \end{equation*}\]

Spørgsmål a#

Bestem definitionsmængden for \(f\), og karakterisér den ved hjælp af begreber som åben, afsluttet, begrænset, ubegrænset.

Vi betragter nu en parametriseret kurve \(\pmb{r}\) i \(\,(x,y)\)-planen givet ved

\[\begin{equation*} \pmb{r}(u)=(u,u^3)\,,\,u\in \left[-1.2\,,\,1.2\right]. \end{equation*}\]

Spørgsmål b#

Hvilken kurve er der tale om (du er bekendt med dens ligning!)?

Vi betragter nu den sammensatte funktion

\[\begin{equation*} h(u)=f(\pmb{r}(u)). \end{equation*}\]

Spørgsmål c#

Hvorfor et det rimeligt at kalde \(h\) for en højdefunktion?

Spørgsmål d#

Bestem \(h'(1)\,\) ved to forskellige metoder:

  1. Bestem et funktionsudtryk for \(h(u)\) og differentiér på sædvanlig vis.

  2. Benyt Kædereglen i Afsnit 3.7.

7: Partielle afledede men ikke differentiabel#

Givet funktionen \(f:\mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\) hvor

\[\begin{equation*} f(x_1,x_2)=x_1^2-4x_1+x_2^2. \end{equation*}\]

Spørgsmål a#

Lad \(\pmb{x}_0 = (x_1,x_2) \in \mathbb{R}^2\) være et vilkårligt punkt. Gør rede for at \(f\) er differentiabel i \(\pmb{x}_0\) og bestem gradienten af \(f\) i \(\pmb{x}_0\).

Hard version: Løs opgaven direkte fra definitionen på differentiabilitet i afsnit 3.6

Soft version: Benyt resultatet i denne sætning

Spørgsmål b#

For at konkludere differentiabilitet fra de partielle afledede, jvf. denne sætning, kræves at de partielle afledede er kontinuerte. Hvorfor er det ikke nok at de partielle afledede eksisterer? Det skal vi undersøge gennem et konkret eksempel. Men først generaliserer vi en (fra gymnasiet) velkendt sætning om en funktion af én variabel: Hvis den er differentiabel i et punkt, så er den også kontinuert i det punkt.

Vis at hvis en funktion af to variable er differentiabel i et punkt \(\pmb{x}_0\), så er den også kontinuert i det punkt.

Og nu til eksemplet. Vi betragter funktionen

\[\begin{equation*} f(x_1,x_2) = \begin{cases} \frac{x_1^2x_2}{x_1^4+x_2^2}, & \text{for } (x_1,x_2) \neq (0,0) \\ 0, & \text{for } (x_1,x_2)=(0,0) \end{cases} \end{equation*}\]

Spørgsmål c#

Vis at de partielle afledede af \(f\) eksisterer i \((0,0)\), men at \(f\) ikke er differentiabel i dette punkt.

8: Den generaliserede kæderegel#

I denne opgave skal vi bruge denne sætning: Generalized chain rule

Givet funktionerne:

  1. \(\pmb{g} : \mathbb{R}^3 \to \mathbb{R}^2\) defineret ved \(\pmb{g}(x_1, x_2, x_3) = (g_1(x_1, x_2, x_3), g_2(x_1, x_2, x_3))\), hvor:

    \[\begin{align*} g_1(x_1, x_2, x_3) &= x_1^2 + x_2^2 + x_3^2, \\ g_2(x_1, x_2, x_3) &= e^{x_1 + x_2} \, \cos(x_3). \end{align*}\]
  2. \(f : \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\) defineret ved \(f(y_1, y_2) = y_1 \, \sin(y_2)\).

  3. Sammensætning af disse funktioner: \(h = f \circ g\).

Vi vil i opgaven beregne Jacobi-matricen af \(h\) (med hensyn til de variable \(x_1, x_2,\) og \(x_3\)) ved brug af den generaliserede kæderegel. Du må gerne lave udregningerne i SymPy.

Spørgsmål a#

Find funktionsudtrykket for \(h\) samt definitionsmængden og dispositionsmængden. Udregn gradienten af \(h\).

Spørgsmål b#

Beregn Jacobi-matricen for \(\pmb{g}\). Beregn Jacobi-matricen for \(f\). Hvad er sammenhængen mellem gradienten og Jacobi-matricen for \(f\)?

Spørgsmål c#

Anvend nu kædereglen og Jacobi-matricerne fra forrige opgave til at finde Jacobi-matricen af \(h\). Sammenlign med svaret i Spørgsmål a.

9: Gradientvektorfelter og hesse-matricen#

Spørgsmål a#

Gradient-vektoren for \(f(x_1, x_2) = x_1^2 \sin(x_2)\) er \(\nabla f(\pmb{x})=(2x_1 \sin(x_2),x_1^2 \cos(x_2))\). Gradientvektoren kan derfor opfattes som en afbildning \(\nabla f : \mathrm{dom}(f) \to \mathbb{R}^2\). Nedskriv afbildningen som funktion (hvor du angiver \(\mathrm{dom}(f)\)) og plot den som et vektorfelt.

Spørgsmål b#

Udregn nu Jacobi-matricen af \(\nabla f : \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}^2\) i punktet \((x_1,x_2)\).

Spørgsmål c#

Udregn hesse-matricen for \(f : \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\) i punktet \((x_1,x_2)\) og sammenlign med svaret i forrige opgave.


Temaøvelse – Lille Dag#

Der er tema-øvelse Tema 1: Gradientmetoden