Uge 2: Afrunding#

Arbejd videre med opgaverne fra forberedelsen og øvelserne, som du endnu ikke har løst.

Nøglebegreber#

  • Vektorfunktioner af flere variable

  • Retningsafledte

  • Differentiabilitet

  • Jacobi-matricen (eller under tiden blot jacobianten, engelsk: the jacobian (matrix)), Gradientvektoren

  • Kædereglen

  • Hesse-matricen (engelsk: the hessian)

Hvis der stadig er nogle af disse begreber, du er usikker på hvad dækker over, bør du genlæse ugens tekst eller genregne ugens øvelsesopgaver.

Ekstra opgaver#

Vi forventer ikke at du laver flere opgaver end øvelsesopgaverne fra ugens program. De følgende ekstraopgaver er udelukkende et frivilligt tilbud for dem, der ønsker yderligere træning og udfordring.

1: Diskontinuitet af Heaviside’s trin-funktion#

Denne opgave vender tilbage til temaet fra uge 1: Kontinuitet (eller rette: manglen på kontinuitet)

Spørgsmål a#

Plot Heaviside’s trin-funktion givet her i Python.

Spørgsmål b#

Angiv i hvilke punkter funktionen er diskontinuert.

Spørgsmål c#

Kan du vise a funktionen er diskontinuert i \(x_0=0\).

2: Ortogonalitet mellem en parametriseret niveaukurve og gradienten#

Vi betragter funktionen \(f: \mathbb{R}^2 \to \mathbb{R}\) givet ved

\[\begin{equation*} f(x,y) = x^2 - 4x + y^2. \end{equation*}\]

En niveaukurve for \(f\) er givet ved \(f(x,y) = c\) for en konstant \(c>-4\).

Spørgsmål a#

Vis at gradienten af \(f\) er givet ved

\[\begin{equation*} \nabla f(x,y) = (2x - 4, 2y). \end{equation*}\]

Spørgsmål b#

Betragt den parametriserede kurve \(\pmb{r}(t)\) givet ved:

\[\begin{equation*} \pmb{r}(t) = (t+2, \sqrt{c - 4 - t^2}), \quad t [-\sqrt{c+4}, \sqrt{c+4}]. \end{equation*}\]

Verificér at denne kurve ligger på niveaukurven \(f(x,y) = c\).

Spørgsmål c#

Beregn tangentvektoren \(\pmb{r}'(t)\) til kurven og undersøg, om den er ortogonal på gradienten \(\nabla f(x,y)\) for ethvert punkt \(\pmb{r}(t)\), \(t \in \Bigl]-\sqrt{c+4},\sqrt{c+4}\Bigr[\).

Spørgsmål d#

Kan du finde en bedre parametrisering (end den ovenfor), der parametriserer hele niveaukurven \(f(x,y)=c\)?

3: Retningsafledede og gradienten#

Betragt funktionen

\[\begin{equation*} g(x,y)= x^2+y^2. \end{equation*}\]

Spørgsmål a#

Vis, at den retningsafledede af \(g\) i retningen af en enhedsvektor \(\pmb{v} \in \mathbb{R}^2\) er givet ved

\[\begin{equation*} \nabla_{\pmb{v}} g(x,y)= \langle \pmb{v}, (2x, 2y) \rangle. \end{equation*}\]

Spørgsmål b#

Beregn den retningsafledede af \(g\) i punktet \((2,1)\) i følgende retninger:

  • \(\pmb{e}_1 = \left(1,0\right)\) (første koordinatretning).

  • \(\pmb{e}_2 = \left(0,1\right)\) (anden koordinatretning).

  • \(\pmb{v}_1 = \left(\frac{1}{\sqrt{2}}, \frac{1}{\sqrt{2}}\right)\) (diagonal retning).

  • \(\pmb{v}_2 = \left(\frac{2}{\sqrt{5}}, \frac{1}{\sqrt{5}}\right)\) (en anden enhedsretning).

  • Den modsatte retning af ovenstående retninger

  • I gradientens retning \(\frac{\nabla g(2,1)}{||\nabla g(2,1)||}\).

  • I den modsatte gradientretning \(-\frac{\nabla g(2,1)}{||\nabla g(2,1)||}\).

Spørgsmål c#

Den retningsafledede er per definition ændringshastigheden af funktionen i en given retning. Hvilken retning giver den største hhv. den mindste retningsafledede?